Motywacja - jak obudzić?


 Motywacja jest czymś co towarzyszy nam przez całe od chwili narodzin aż do naszej śmierci. Czasami mamy jej mniej czasem więcej, a w pewne dni nie mamy jej wcale. Jest to siła która pozwala nam osiągnąć zamierzone przez nas cele lub te które są na nas wymuszone przez to jaką rolę pełnimy w społeczeństwie. A sposobów na jej przebudzenie jest niezliczenie wiele.

Sposobem który był dla mnie dodatkową motywacją do przychodzenia na zajęcia z przyrody były pieczątki stawiane na każdych zajęciach za obecność, każda z innym stworzeniem. Było to też informacją na których zajęciach byłam a na których nie, a docenienie tego że te zajęcia są. Patrząc również po innych studentach im też sprawiało przyjemność zdobywanie pieczątek i nawet osoby które mają problemy z systematycznym uczestnictwem w innych zajęciach, przychodzili na te, aby dostać pieczątkę. Jest to na swój sposób pamiątka.

  Jako przyszła nauczycielka również będę musiała znajdować sposoby, aby przekonać moich uczniów do wykonywania zleconej im pracy i bycia aktywnym podczas lekcji.

Jednym ze sposobów na motywowanie dzieci do pracy jaką pamiętam z dzieciństwa to jak nauczycielka dawała naklejki za wykonaną pracę, ale ta metoda maiła wadę po osoby które były gorsze w nauce lub wolniejsze nie dostały ich wtedy kiedy inni je otrzymywali. Naklejki powinny dostawać tak naprawdę każdy kto się stara a nie ten kto szybciej wykona zadanie, ponieważ jeśli ktoś może zrobić to szybko i dobrze, ale nie będzie wcale się starał i wkładał w to wysiłku to nauczy się że nie jest ważne starania ale szybkość wykonania zadanie, osoba która się stara ale jest wolniejsza może nie mieć później motywacji bo nie ważne jak się stara to nie ma to efektów.

Jednak ta metoda wpływa głównie na motywację zewnętrzną, która jest presją innych na to aby coś robić. I zaczynają coś robić bo muszą, a nie dlatego że chcą, co w przyszłości może skutkować tym, że mogą odczuwać robienie tego jako kara. Dzieciom natomiast jest bardziej potrzebna motywacja wewnętrzna, gdzie same z własnej potrzeby będą coś robić. By rozwinąć to powinno się tłumaczyć im dlaczego to czego uczymy jest ważne, jak może im się to przydać lub jak mogą to wykorzystać w przyszłości, czy nawet w jakich zawodach wykorzystuje się tą wiedzę. Nie zawsze będzie to łatwe zadanie, ale potem będzie im łatwiej w dorosłym życiu, aby znaleźć motywację do zrobienia czegoś.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Nie wszystkie funkcje owadów i roślin są oczywiste.

Kolorowanie - nie tylko sla dzieci.

Świat który nas otacza.